Maar liefst 20% van de Nederlanders met een koopwoning en hypotheek maakt zich zorgen over zijn financiële situatie.

“Dat 20% van de woningeigenaren financiële zorgen heeft, betekent nogal wat”, zegt Arthur van de Woestijne, Manager Dienstverlening bij NHG. “Dat signaal moeten we serieus nemen. Maar wij zien deze uitkomsten niet terug in de achterstandsmeldingen. Het geeft aan dat enkel achterstandscijfers niet het hele verhaal vertellen en het belangrijk is om verder te kijken.”

Aandacht noodzakelijk
Slechts iets meer dan de helft van de hypotheekbezitters geeft aan een financieel specialist in te schakelen bij (dreigende) problemen. Redenen hiervoor zijn de advieskosten en de wens om het zelf op te lossen. Schaamte en een gebrek aan vertrouwen spelen ook een rol. Van de Woestijne: “Deze resultaten benadrukken hoe belangrijk het is dat we vanuit verschillende organisaties blijvend aandacht hebben voor het op tijd signaleren, voorkomen en ondersteunen bij betalingsproblemen. Als NHG trekken we op met andere partijen om woningeigenaren eerder te kunnen helpen. Waar mogelijk ontwikkelen we samen oplossingen voor mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen.”
(Bron: InFinance; 07-06-2023)
#Stress #financiën #Koopwoning #NHG #Betalingsachterstand